Information- och processmodellering
Vad det är
Det upplevs ofta som en utmaning att uttrycka sig i modellform. Det som är mest bekant för oss är organisationens struktur men att ändra på den innebär inte automatiskt en förbättring. Organisationens struktur är instabil över tiden och uttrycker endast ”VEM?”.
Därför är det bättre att visualisera förändring och förbättring genom processer och den information som medarbetare använder för att utföra sitt arbete. Det har blivit vanligt att använda processmodeller som underlag för ändringar i verksamheten som till exempel ”digitalisering”.
Processer beskriver hur en serie aktiviteter leder fram till resultat. Processmodeller visualiserar verksamhetens värdekedjor. Processer beskriver ”HUR?” en verksamhet utförs.
En informationsmodell beskriver på ett strukturerat sätt den information verksamheten hanterar i sin vardag. Till skillnad från en processmodell finns inget flöde utan informationsmodellen visar hur information hänger ihop ur ett statiskt perspektiv. Just att modellen är statisk är dess styrka. För trots att man ändrar exempelvis försäljningsprocessen dramatiskt är den information som verksamheten värdesätter sannolikt densamma – också över tid.
Kombinationen processmodeller och den statiska informationsmodellen är utmärkta underlag för verksamhetsförbättring, då den säkerställer att den information vi hanterar i vår vardag följer med.
Vår syn på saken / angreppssätt
Informations- och processmodeller tas bäst fram i grupp för att successivt skapa insikt. Detta skapar också en omedelbar förankring. Vi använder oss av en enkel och kraftfull grafik som ger direkt förståelse vilket skapar förtroende och trygghet för de förändringar som behöver göras.
Vi vill betona följande tre aspekter i vårt angreppssätt:
- Informationscentriskt synsätt. När vi arbetar med en organisation och dess beståndsdelar väljer vi att även ta höjd för verksamhetsinformationen oavsett om det är i mötet mellan verksamhet och teknik eller för att skapa processeffektivitet. Vi vet att verksamhetens tillgång och användning av till rätt information då är avgörande.
- Lärande arbete. En förbättring innebär nyheter och lärande för alla. Vi tror på ett agilt tillvägagångssätt där man prövar principer och lär från idéer i verkligheten innan man preciserar och fastställer dem inför lansering av fullskaligt användande.
- Goda exempel. Det finns säkerligen några fall och goda exempel som ligger nära det nya som kan användas. Det kan dessutom vara idé att skapa några goda exempel som andra kan lära från.
Vad kan vi göra för dig
Vi kommer in som facilitatorer i er förbättring och driver arbetet framåt.
Vi har kvalificerad kompetens både för information- och processmodellering där vi har lång erfarenhet inom området. Idag arbetar vi med flera starka organisationer där vi stöttar med struktur, genomförande och angreppssätt.
Om du är intresserad av att veta mer om hur vi kan hjälpa dig kontakta oss redan idag!